Macro en urbex in aflevering 4

Deze week Kleur in de Hollands natuur en Urbex modelfotografie.

Licht en kleur in de natuur, dat was de 1e opdracht. En daarvoor mochten de deelnemers de hele Biesbosch door. De Biesbosch is inderdaad een prachtig natuurgebied ingeklemd tussen Rotterdam en Breda.

Maar of een fulframe camera nu zo’n goede keuze was voor deze opdracht? Daar heb ik het in dit artikel over. En natuurlijk ook over de hele aansprekende opdracht in de verlaten fabriek. Techniek en tips in dit artikel weer.

 

Kleurcontrast

Het kleurenwiel kwam voorbij en dat is fijn. Hier zie je zo’n kleurenwiel. En inderdaad tegenoverliggende kleuren, ook wel complementaire kleuren genoemd, werken perfect in de fotografie.

Maar de opmerking over de macrolens? Daar ben ik het dan weer niet zo mee eens. Ik leg het even uit.

Er werd gezegd dat je bij macrofotografie het beste kan werken met grote diafragma’s, lage F getallen. En we weten natuurlijk allemaal dat een groot diafragma een mooie onscherpe, romige, achtergrond geeft. Maar juist bij macro heb je die onscherpte eigenlijk altijd wel.

Want je zit zo dicht op je onderwerp, dat de achtergrond vanzelf onscherp is, ook als je een iets kleiner diafragma gebruikt (hoger F getal).

Want wat is nu vaak het probleem bij macro-fotografie? Dat de scherpte-diepte zo klein is, in de ordegrootte van millimeters, dat het onderwerp niet of bijna niet scherp is. Een kleine beweging naar voor of achter zorgt er al voor dat die scherpe millimeters ineens achter of voor je onderwerp liggen. Dat kan jij doen met het lichtjes bewegen van je camera, maar net zo goed komen van een heel kleine briesje.

En vaak wil je dat insectje, of in ieder geval een groot deel van het insect, toch gewoon scherp hebben.

Laten we nu eens twee foto’s van de deelnemers naast elkaar zetten:

het-perfecte-plaatje-kleurrijke-natuur-juvat-en-georgina

Hier zie je de foto van Juvat en de foto van Georgina Beide genomen met de 85mm lens en een fullframe camera. En je ziet dat beide foto’s een kleine scherpte-diepte hebben. Maar die van Georgina heeft een hele, hele kleine scherpte-diepte. Die is gemaakt met f/2 terwijl de foto van Juvat is gemaakt met f/10. Zijn scherpte-diepte in de foto is een stuk groter. Maar als je goed kijkt is nog steeds het vlindertje niet van voor naar achteren scherp. Daardoor kreeg hij wel een sluitertijd van 1/100 bij ISO 500.

Dat is dan ook dus hét probleem van de macrofotograaf. Omdat je vaak toch wel een iets kleiner diafragma wil hebben voor die gewenste scherpte-diepte, krijg je minder licht naar binnen. Dat moet je dus compenseren met een iets hogere ISO. Soms is dat niet voldoende, als je bijvoorbeeld onder een boom of in de schemering aan het fotograferen bent. Dan heb je extra licht nodig. Dat was in dit geval gelukkig niet nodig, er was voldoende licht.

Meer weten over macro? Daar schreef ik eerder al een artikel over.

Fullframe of crop voor macro?

Maar dan de camera. Is een fullframe camera een goede optie? Ik twijfel daar sterk over. Want een fullframe camera geeft een kleinere scherpte-diepte dan een cropcamera. Dat komt door de grotere sensor. Als je weinig scherpte-diepte wilt, dan is een fullframe camera dus beter, maar zeker bij macro kan dat dus al snel te klein worden. Specifiek voor macro zou ik eerder een cropcamera adviseren. Nog steeds heb je door je kleine afstand een hele mooie onscherpte, maar je start met iets meer scherpte-diepte dan bij een fullframe camera.

Meer weten over fullframe of crop? Daar heb ik een podcast over gemaakt, dat is podcast nummer 14 en die beluister je in je favoriete podcast-app of gewoon hier op de website.

Urbex met modellen, Verboden toegang

Dan de urbex modelshoot. Wat een leuke combinatie. Een model en urbex.

Urbex fotografie is niet zo makkelijk, je zal als eerste een goede locatie moeten vinden. Dat is in Nederland al niet zo makkelijk. Daarnaast is het dus verboden om zomaar ergens in een vervallen gebouw naar binnen te gaan. Maar ja, het is wel aantrekkelijk en spannend :)

Wat maakt deze opdracht nu zo moeilijk? De foto moet gaan om de locatie en de muzikant moet een bijrol hebben. Mijn hoofd had daar wel een beetje moeite mee. Want een model gaat natuurlijk altijd aandacht trekken. Je zag dan ook bijna iedereen worstelen met het model in het beeld. Te veel in beeld, te weinig in beeld, net goed. Het was gewoon geen makkelijke opdracht. Maar hee, het is een wedstrijd hè?

De juiste aanpak is dus om eerste een goede locatie te zoeken waar je zonder model al een goede foto maakt. Als je die hebt, dan het model er in zetten waarbij het model deze locatie nog versterkt.

Het idee van Abbey om een beweging in beeld te zetten voor het model is een bijzondere. Ik denk dat dit een leuk effect kan geven, maar ja, die beweging. Die beweging gaat natuurlijk aandacht trekken. Beweging = aandacht. Maar goed, om te winnen moet je ook aandacht pakken en misschien af en toe iets bijzonders doen. Dat werkt dan of het werkt niet.

Mijn favoriet was ook de foto van Patrick. De locatie was al top. Het model versterkt de locatie.

De tekst gaat door onder de foto:

het-perfecte-plaatje-urbex-patrick-martens

Let op, ga nooit alleen een urbex-locatie in. Maak niets kapot en hou de veiligheid in de gaten. Van zowel jezelf als je mede-fotograaf en eventueel model. En neem een mobiele telefoon mee, zodat je bij gevaar altijd de hulpdiensten kan waarschuwen. Zorg ook dat iemand weet waar je bent.

Naar huis….

En wat een verrassing, Abbey naar huis… De kandidaat die zeker in de eerste aflevering knalde met haar studio 54 foto. Jammer hoor. Ik ben weer benieuwd wie er de volgende keer uit moet…

Zelf het Perfecte Plaatje maken?

Dat kan. Ik ben van mening dat iedereen een mooiere foto kan maken. Dat bewijs ik al sinds 2007. Sinds die tijd verzorg ik namelijk fotocursussen en workshops. En ik doe dat op mijn eigen manier.  En mijn manier is simpel uitgelegd met humor. En mensen waarderen dat. HeelHollandFotografeert krijgt maar liefst 4,8 van de 5 sterren bij Trustpilot.

Herinneringen worden mooier met mooie foto’s. Maak je herinneringen dus mooier!

Wil je nu alles weten over de techniek van de fotografie. Dat kan met mijn geweldige complete online fotocursus. Daar vertel ik je overigens niet alleen over de techniek, maar ok over hoe je een betere foto maakt door een goede compositie en hoe je leert kijken.

ken je de techniek al? Dan weet je inmiddels dat fotografie niet alleen techniek is. Je moet het doen, doen en doen. Maar dat is niet altijd makkelijk. Mensen blijven te vaak hangen in hun fotografie. Daarom is de Foto7weekse een geweldige manier om lekker bezig te blijven met je fotografie. Kom uit je comfortzone en maak geweldige foto’s. Ik help je met opdrachten en feedback op je foto’s.