“Het is net stilstaand theater”

Alweer aflevering 6. Van Het Perfecte Plaatje. De resterende 6 deelnemers gaan deze keer met Waterpolo en Fine Art aan de slag. Zet de jury dan deze keer de escape in?

We beginnen op de KNVB campus, maar we zijn daar niet voor het voetballen. We zijn er voor het natte Oranje, de waterpoloërs. 

Daarna gaan we aan de slag met Fine Art met kinderen zonder ogen (weird). 

Ik vertel je deze keer mijn gedachtes over de beide opdrachten, geef tips en trucs en sta stil hij de camerakeuzes.

Waterpolo to the max

We starten dus in het zwembad, meteen een moeilijke opdracht. Moeilijk omdat de deelnemers de sport niet of nauwelijks kennen, moeilijk omdat ze maar 20 minuten hebben en moeilijk vanwege de lichtomstandigheden. 3x moeilijk dus.

Als je een sport fotografeert, dan is het handig als je die sport kent. Bij voorkeur heb je deze sport zelf beoefend. Dat zorgt er namelijk voor dat je weet op wélk moment wáár de actie is. Dat is dan ook de reden waarom ik geen goede sportfotograaf ben, ik ben niet zo’n sporter…. Om in 20 minuten dan van hot naar her te rennen, vliegen en in dit geval zwemmen is best een opgave. Daarom was het tussendoor advies van medejurylid Marcel ter Bals een goed advies. Focus je op één sporter en maak veel foto’s als die persoon de bal heeft. 

Dan het licht, dat is er niet. Nou ja, dat is er natuurlijk wel, maar het is in zo’n zwembad altijd te weinig. Je ziet dat terug in de foto’s die de deelnemers maakte. Alle foto’s hebben een sluitertijd van 1/1000 en bij alle foto is de ISO erg hoog. Dat varieert van 5000 tot 6400. En ook nog eens allemaal met een goede, lichtsterke lens.. Beschik jij dus niet over zo’n lichtsterke lens, maar heb je bijvoorbeeld een diafragma van f/5,6 op jouw lens bij 200mm, dan zit je twee stops minder. 

Wat houdt dat in twee stops? Laten we onderstaande foto van Tina nemen. De waardes zijn 1/1000 f/2,8 en ISO 5000. 

De tekst gaat door onder de foto

Als jij deze foto maakt met f/5,6 dan moet je of in de sluitertijd of in de ISO compenseren. In sluitertijd compenseren wil je eigenlijk niet, dus dan blijft ISO over. In dit geval moet je iso naar 20.000!!! Het is de vraag of je camera dat kan. En dan nog de vraag of dat nog wel te doen is.

Je weet misschien wel, ik heb geen probleem met een hoge ISO als dat moet, maar hier gaan we toch wel erg hoog. En ik denk dat dit zwembad nog relatief veel licht heeft… Dus kan je nagaan als jij dat doet in je zwembad in de buurt. 

Oh ja, nog wat over die foto van Tina. Ze fotografeert door het net heen. En toch zie je dat net niet (net net niet…). Als je goed kijkt zie je wel de contouren van het net, maar het is niet storend. In de workshop in Blijdorp laat ik dat ook altijd zien bij de hekken. Als je maar dichtbij genoeg bent en je onderwerp relatief ver van het net of hek is, dan is dat eigenlijk niet te zien. 

Camerakeuze

De gebruikte Canon R6 (20 megapixels fullframe) is een hele goede camera (die overigens inmiddels opgevolgd is door de Canon R6 Mark ii. Maar ook een relatief dure camera (€2500 voor de R6, bijna €3000 voor de mk2). Dat in combinatie met de 70-200 lens van bijna €3000,- maakt dit een prijzig setje. Ben benieuwd of de lens Geraldine echt kapot was door de bal, dure grap, hoop dat de verzekering wat doet :)

Maar wat ik dus ECHT NIET snap is dat de deelnemers zonder zonnekap aan het fotograferen zijn. Een bal tegen de camera en dus een lens van €3k kapot… Terwijl er een grote kans was dat de zonnekap die klap op had gevangen. Echt jongens en meisjes, de zonnekap helpt tegen vals licht en tegen schade!

De jurering was denk ik makkelijk en ik was het globaal eens met het juryrapport. Zelf zou ik de foto van Tina hebben laten winnen en die van Filemon als tweede, maar dat is lood om oud ijzer. Trijntje en Maik hadden geen goede foto’s en de keuze van Linda was gewaagd, maar niet de opdracht…

Er was veel (terecht) commentaar op afgehakte vingers. Mijn advies bij dit soort fotografie is om iets ruimer te fotograferen. En dan achteraf wat te croppen. Let op, een beetje croppen, niet teveel want je hebt maar 20 megapixels… Kom ik zometeen nog op terug.

Fine Art opdracht Vreemde ogen

Jurylid Monique Roodenburg gebruikt zelf vaker in haar fotografie modellen met iets anders bij de ogen, dus deze opdracht kwam denk ik uit haar koker. Een leuke opdracht.

De keuze van de modellen is eigenlijk gedurende het Perfecte Plaatje altijd hetzelfde. Een random artikel wordt door de deelnemer gekozen en dat artikel staat voor het gekozen model. Uiteindelijk dus ook weer volkomen random.  Hier gaat wat mij betreft veel tijd aan verloren in de uitzending en het dient niet echt een doel. Maar we hadden rood haar, knotjes, sproeten, krullen, oren en een big smile. Beetje vervelend voor het meisje met de oren dacht ik nog…

In deze opdracht was het de bedoeling dat de deelnemers met hun modellen een Fine Art foto gingen maken. Maar wel eentje waarbij de ogen van het model zijn vervangen door ‘iets anders’. 

Het beeld moet ‘weird en kunstzinnig’ zijn volgens Tijl de presentator. Nu vind ik ‘weird’ wel een beetje ‘wierde’ kwalificatie. Ik zou een goede Fine Art foto in dit geval eerder wat vervreemdend noemen.

De opmerking ‘stilstaand theater’ is wel een mooie opmerking, want dat is het namelijk. 

In de studio waren verschillende settings en kleuren, dus voldoende opties. Eigenlijk kozen alle deelnemers een goede plaats of setting.

Het belang van het juiste licht

Het licht is belangrijk, dat zag je maar weer. In eigenlijk alle foto’s zou een betere lichtopstelling de foto beter maken. Ik heb het nog even teruggekeken en je ziet dat er niet altijd een goede keuze is gemaakt. De foto van Maik is bijvoorbeeld met hard licht gemaakt, waarbij een softbox denk ik een betere keuze was geweest. 

Eigenlijk hadden alle foto’s een goed concept. En ik ben best wel tevreden met die concepten. En natuurlijk zijn er details die beter kunnen. Ik zou denk ik de gitaar weg hebben gelaten bij de foto van Trijntje.

En de foto van Filemon? Goede keuze qua kleuren en ja, ander licht had de foto echt gemaakt. In dit geval had een butterfly lichtopstelling een veel betere foto opgeleverd. Dan krijg je dramatischer licht en valt de schaduw achter het model weg. 

de tekst gaat door onder de foto

Maar ja, wie bepaalt nu dat licht in deze foto’s? Ik weet het niet. Ik denk dat het licht geadviseerd wordt door iemand van de crew. Maar bewegen met het model en compositie houdt in dat het licht wellicht wat verzet moet worden. Daarnaast moet je als fotograaf in dit geval ook een beetje (licht)regisseur zijn. Maar ja, dan moet je wel die lichtmanieren kennen. 

Ook aan de slag met Fine Art?

Wil jij nu ook aan de slag met Fine Art? Leren hoe dat licht werkt? Op 26 november is er nog één plaats bij de masterclass Fine Art door de (Award-winning) Kaat Stieber. Op 28 januari 2023 is er pas weer de volgende masterclass (kan je ook al voor inschrijven). 

Camerakeuze

De camera keuze voor deze opdracht was de Canon 90D. Het argument voor deze camera was dat je met deze 32 megapixel nog lekker kon croppen (uitsnijden). En hier gaat het mis in mijn hoofd. Want bij deze opdracht heb je alle tijd om een goede compositie te maken. Dus waarom zou je bij deze opdracht croppen? Bij die vorige opdracht ja, daar had je misschien wel die 32 megapixels willen hebben om te croppen. 

Dus jongens en meisjes, neem de camera keuzes een beetje met een korrel zout. Canon wil graag een camera verkopen en ze verkopen liever een 90D dan geen camera…

Exit Maik…

Geen jury escape deze keer. Ik voorspel hem voor de volgende keer. Dus er moet iemand uit. En dat was deze keer terecht Maik.. twee maal een niet zo’n goede foto heeft hem genekt. Conceptueel zit het wel goed bij Maik. Maar wat moeten we er van zeggen? Misschien zoals Maik zelf al zegt, “Er zat misschien niet meer in”. Maik gaat lekker thuis fotograferen en daardoor beter worden. Dan kan hij bijvoorbeeld doen door mee te doen aan de Foto7weekse die volgende week weer start. Doe jij ook mee?

Zelf het Perfecte Plaatje maken?

Dat kan. Ik ben van mening dat iedereen een mooiere foto kan maken. Dat bewijs ik al sinds 2007. Sinds die tijd verzorg ik namelijk fotocursussen en workshops. En ik doe dat op mijn eigen manier.  En mijn manier is simpel uitgelegd met humor. En mensen waarderen dat. HeelHollandFotografeert krijgt maar liefst 4,8 van de 5 sterren bij Trustpilot.

Herinneringen worden mooier met mooie foto’s. Maak je herinneringen dus mooier!

Wil je nu alles weten over de techniek van de fotografie. Dat kan met mijn geweldige complete online fotocursus. Daar vertel ik je overigens niet alleen over de techniek, maar ok over hoe je een betere foto maakt door een goede compositie en hoe je leert kijken.

ken je de techniek al? Dan weet je inmiddels dat fotografie niet alleen techniek is. Je moet het doen, doen en doen. Maar dat is niet altijd makkelijk. Mensen blijven te vaak hangen in hun fotografie. Daarom is de Foto7weekse een geweldige manier om lekker bezig te blijven met je fotografie. Kom uit je comfortzone en maak geweldige foto’s. Ik help je met opdrachten en feedback op je foto’s.