“Ik loop door een brandend huis”

Oei, Trijntje liep door een brandend huis en ging vervolgens door het oog van de naald. Niet haar aflevering. Want de enige die exit gaat in deze aflevering is Eloi van Kensington. Ik verklap het dus alvast, geen afvaller deze week. Terecht denk ik.

We gaan aan de slag met concertfotografie en met kleine insecten in deze aflevering. 

En we starten met het einde, want de fotografen gaan foto’s maken bij het afscheidsconcert van Kensington. Eloi verlaat de band en dit is het concert waarin hij voor het laatst op het podium staan met Kensington. De deelnemers mogen een reportage maken. Dat mogen ze doen tijdens het concert of na het concert. 

Vooraf zou mijn voorkeur zijn om ná het concert te fotograferen. Je hebt dan wat meer vrijheid. Verderop in dit artikel ga ik in op de moeilijkheden van deze tak van fotografie. 

De tweede shoot was een kriebelende shoot. Met de geluidseffecten op tv kreeg zelfs ik de kriebels :)

Afscheid Kensington

De deelnemers krijgen de beschikking over mooie, lichtsterke lenzen (f/2,8) op een fullframe camera. Dat wil je zeker omdat er vaak weinig licht is bij zo’n concert. Verder krijgen de deelnemers het advies om de eye-detectie te gebruiken. Nu ken ik de camera die ze gebruiken niet echt. Maar ik weet dat dit best wel goed werkt. De vraag is, werkt dit ook als de onderwerpen met z’n gezicht in het donker staat? Daar heb ik serieus mijn twijfels bij. Maar bij deze foto’s moet je gewoon zorgen dat de hele persoon scherp is, dat is vaak al voldoende.

Tijdens het concert:
Wat is nu lastig als je als fotograaf de band mag fotograferen?  Vaak mag je maar een korte periode vooraan staan om te fotograferen. Meestal is dat maar 2 of 3 nummers. En geloof me, dat gaat dan verrekte snel voorbij….

Zo te zien mochten de professionele fotografen dit aan het begin van het concert doen. Daarna waren de deelnemers en de camera mensen van het perfecte plaatje aan de beurt. Op die manier hebbend e professionals geen last van de fotografen van HePePla, goed geregeld. 

En het is zo moeilijk omdat je zo ver onder het verhoogde podium staat. Je fotografeert dus altijd in deze positie van onder naar boven. En omdat je ook nog redelijk dichtbij staat krijg je snel één bandlid op de foto met de andere bandleden als kleine poppetjes verder weg. De drummer is wat dat betreft altijd ‘de sjaak’ op de foto…

Linda pakte het goed aan door te kiezen voor de foto van het publiek. De emotie was immers de opdracht, en dat zag ze goed.

Na het concert:
Filemon heeft een goed idee, maar struggelt met zichzelf. De nachtmerrie van Filemon. Toch lukte het hem om over zijn drempel heen te stappen. Aan vreemde mensen vragen om te poseren. Ik weet dat best wel veel mensen deze drempel hebben. Daar hebben we het ook altijd over bij de workshop straatfotografie, hoe ga je op een fijne manier over die drempel heen?
Toch zonde dat Filemon zijn foto zwart-wit maakte. Zwart-wit kan goed werken, maar dus zeker niet altijd… Kijk maar naar de foto, ik heb even de zw versie in de kleurenversie gezet, kan je zelf beoordelen.

de tekst gaat door onder de foto

Trijntje liep door een ‘brandend huis’. Helemaal zonder voorbereiding en concentratie en dat was goed te zien. Qua techniek waren haar foto’s gewoon slecht. Is dat nodig? Nee, zeker niet. Want wat zij bij haar foto verkeerd heeft gedaan is de sluitertijd. Een sluitertijd van 1/13 zorgt gewoon voor een onscherpe foto. Heel suf, verkeerde techniek, verkeerde instelling, allemaal te voorkomen. Focus!

De tip in dit geval is dat je even diep adem moet halen. Neem even 30 seconden de tijd, ook al denk je dat je die tijd niet hebt. Het betaalt zich terug in letterlijk en figuurlijke focus. 

Een 5 voor de onscherpe foto van Trijntje, ik vond het nog een hoog cijfer…

de tekst gaat door onder de foto

De Postcode loterij insecten veldgids

Insecten fotograferen. Dat is de tweede opdracht. Zonder Linda, want die is helaas ziek. Maar wel een oude bekende van het programma, Humberto. 

De winnende foto van deze opdracht komt op de cover van de postcode loterij veldgids. Dat geeft direct een aantal beperkingen. Als je in opdracht fotografeert, zoals de deelnemers nu doen, heeft de opdrachtgever vaak extra design details. In dit geval moet het een staande foto zijn én er moet voldoende ruimten de foto zijn om tekst toe te voegen én de foto moet in kleur. Verder moet het een Nederlands insect zijn. Hoe je dat laatste controleert, geen idee? Een echte Nederlandse vraag stellen misschien? Wie is de koning van Nederland?

Je moet dus continu deze aspecten in je achterhoofd houden. En macro is al niet makkelijk. En die staande foto? Die is ook nog eens heel smal in deze vormgeving. Dus je raakt ook nog ruimte kwijt aan de zijkanten van je al smalle foto. 

Waarom is macro niet makkelijk? Ik hoor het je vragen.

Omdat je zo dichtbij zit, is de scherpte-diepte klein. Hoe dichter je bij een onderwerp komt, hoe kleiner die is. Dat houdt dat je voor een redelijke scherpte-diepte je diafragma kleiner moet maken (getal hoger). Dat kleine(re) diafragma, in combinatie met een donkere omgeving (schaduw, tussen de planten, bomen, bosjes) zorgt voor weinig licht. Je wilt ook nog een redelijk korte sluitertijd, dus al gauw moet je ISO naar een miljoenmiljard… Dat wil je ook niet. Dus extra licht. De ringflitser die de deelnemers meekrijgen is dan een geweldige optie. Die zorgt voor extra licht zonder dat het storende licht is. Want de ringflitser zorgt voor egaal licht van alle kanten. 

De deelnemers gebruiken een 100mm macrolens, deze dus. En de ringflitser die de deelnemers meekrijgen is deze ringflitser van Canon. Een behoorlijke prijs zoals je ziet. Een alternatief is deze van Yongnuo. Heb je een ander merk? Hier staan de ringflitsers bij elkaar. 

Geraldine had er serieus moeite mee om de beestjes op de foto te zetten. Mijn advies aan Geraldine is om niet via de achterkant van het scherm te fotograferen, maar gewoon via de zoeker. Ben je ook een stuk stabieler.

de tekst gaat door onder de foto

Als ik zo naar de resultaten kijk, dan denk ik dat de deelnemers hadden moeten profiteren van een beter gebruik van techniek en de ringflitser. Iets meer scherpte-diepte (dus een kleiner diafragma). De flitser lost het wel op dat gebrek aan licht. De foto van Filemon is gemaakt met diafragma f/4. Met een diafragma van f/11 was het gewoon goed scherp. Maar goed, het is toch de winnende foto. 

Exit of geen exit

Dat zagen we van mijlenver aankomen. Geen exit omdat Linda geen tweede foto had. En wat gaat Trijntje hier door het oog van de naald. Twee maal een vette onvoldoende en toch door. Iedereen weet dat een slechte foto van Linda minimaal een 4 had opgeleverd en dan had ze een hoger gemiddelde gehad dan Trijntje. 

Ik zet mijn kaarten in op het verlaten van HePePla door Trijntje of Tina.

Zelf het Perfecte Plaatje maken?

Dat kan. Ik ben van mening dat iedereen een mooiere foto kan maken. Dat bewijs ik al sinds 2007. Sinds die tijd verzorg ik namelijk fotocursussen en workshops. En ik doe dat op mijn eigen manier.  En mijn manier is simpel uitgelegd met humor. En mensen waarderen dat. HeelHollandFotografeert krijgt maar liefst 4,8 van de 5 sterren bij Trustpilot.

Herinneringen worden mooier met mooie foto’s. Maak je herinneringen dus mooier!

Wil je nu alles weten over de techniek van de fotografie. Dat kan met mijn geweldige complete online fotocursus. Daar vertel ik je overigens niet alleen over de techniek, maar ok over hoe je een betere foto maakt door een goede compositie en hoe je leert kijken.

ken je de techniek al? Dan weet je inmiddels dat fotografie niet alleen techniek is. Je moet het doen, doen en doen. Maar dat is niet altijd makkelijk. Mensen blijven te vaak hangen in hun fotografie. Daarom is de Foto7weekse een geweldige manier om lekker bezig te blijven met je fotografie. Kom uit je comfortzone en maak geweldige foto’s. Ik help je met opdrachten en feedback op je foto’s.