“En we zijn weer gestart”

Een nieuw seizoen van Het Perfecte Plaatje. Op woensdag 4 oktober was de eerste aflevering en dit artikel bespreek ik de eerste twee afleveringen. Wat is er allemaal anders, wie doen er mee en wat kan jij er van leren?

Alhoewel er best wel veel dingen zijn in dit programma waar ik een beetje twijfels bij heb (ik leg ze uit in dit artikel), ben ik blij met een fotografie-programma zoals dit. Het laat zien dat je veel kanten op kan met de fotografie en als je er een beetje tijd in steekt, je echt prachtige foto’s kan maken.

In het nieuwe seizoen zijn er wat zaken gelijk gebleven. Zoals dat we starten met 10 deelnemers, de presentator nog steeds Tijl Beckand (love or hate) is. Maar ook dat de vaste juryleden nog steeds bestaat uit William Rutten en Cynthia Boll. Het bijzondere is dat als ik vraag naar het Perfecte Plaatje iedereen altijd met William komt, maar eigenlijk niemand met Cynthia. Terwijl zij (in ieder geval voor mij) toch de betere fotograaf is van deze twee.

Veranderingen? Jawel, en niet zo klein ook. Alhoewel de deelnemers nog steeds met Canon apparatuur fotograferen lijkt het er op dat Canon niet meer de grote sponsor is. En ook Kamera Express lijkt zich terug te hebben getrokken uit de sponsordeal met RTL.
Dit is een relatief duur programma, dus zonder sponsoren kan zo’n programma niet bestaan. Ik ben dus benieuwd of en hoe er na dit seizoen nog seizoenen komen. In ieder geval lijken we wel van een stukje irritante sponsortalk af. Het continue verhaal in eerdere edities over “dit is de beste lens en camera voor deze opdracht” zijn we dus gelukkig van af. Klopte ook gewoon niet….

We hebben dus weer 10 deelnemers die allemaal naar de tweede aflevering gaan (ook dat is niet gewijzigd). En RTL heeft het wel weer voor elkaar om voor iedere kijker weer aansprekende deelnemers te krijgen. Ik denk echt dat iedereen wel een paar deelnemers kent en dus ook een paar niet. Maar dat is slim om te doen van de makers.

de tekst gaat door onder de foto

Wat wel onhandig is, is dat online de foto’s van de deelnemers niet te vinden zijn, dat werd altijd door Canon verzorgd en daar kon ik dan makkelijk voor mijn artikelen de foto’s vandaan halen. Nu moet ik ze uit de uitzending knippen en dat is een stuk onhandiger en komt de kwaliteit niet ten goede. Hou daar rekening mee. Ook is men hierdoor erg zuinig met het geven van de instellingen, dat is ook jammer, want soms is het ontzettend handig om daar meer van te weten.

De eerste afleveringen zijn er eigenlijk zoveel deelnemers dat het altijd een beetje rommelig is. De makers moeten veel laten zien in beperkte tijd. Ik ben dus altijd blij als er een paar deelnemers gestruikeld zijn. Onderaan ieder artikel zet ik de apparatuur die gebruikt wordt door de deelnemers. En dan ga ik nu wat zeggen over de eerste twee afleveringen. Alle deelnemers zijn geschoold in cameratechniek en nabewerking. Die nabewerking gaat in Lightroom. Wil jij  in Lightroom een kei worden, volg dan mijn complete online Lightroom cursus of de fysieke tweedaagse Lightroom workshop.

Aflevering 1, opdracht 1: Don’t do this at home, de blooperfoto

Hoe laat je een huishoudelijke object zien, maar dan met een kwinkslag. Tellsell dus. Een blooperfoto met een huishoudelijke apparaat én een andere deelnemer als model. Het moeilijke is dus om iets te verzinnen dat leuk is. Leuk op commando dus. Gelukkig krijgen ze tips van Jan-Dirk van der Burg, voormalig fotograaf des vaderlands (luister mijn podcast met hem hier op de website). Jan-Dirk is een meester in het vinden in ironie in de meest normale situaties. Hij kan dat als geen ander, maar doe het maar na….

Je hebt het waarschijnlijk gezien, en anders kijk je het terug op Videoland. Maar wat mij opviel is dat er best wel gevaarlijk en onhandig gedaan werd. Een bbq in een huisje… Blij dat het mijn huisje niet is, dat ruik je nog wel een poosje. En wat dacht je van een onhandig model met een elektrische zaag. Een zaag in je been of nog erger kan je zomaar overkomen.

Annemarie maakt bij het fotograferen van de zaag en Sylvia een kleine fout. De zonnekap op de camera staat scheef op de lens en dat zie je terug. En bij Waldemar gaat het mis bij de witbalans en dat heeft hij helaas niet gecorrigeerd bij de nabewerking. Ik heb even hieronder de beelden gezet van de de zonnekap en de verkeerde en gecorrigeerd witbalans. Daaronder leg ik uit waarom de witbalans verkeerd ging.

Over die witbalans…

Waar gaat het nu fout. Nu sta ik er natuurlijk niet naast tijdens de opnames. Maar door mijn jarenlange ervaring als fotografie coach weet ik wat er mis gaat bij fotograferen en fotografen. De witbalans heeft waarschijnlijk op ‘automatisch’ gestaan. Maar door de warme kleuren van de bank gaat de camera compenseren in kleur. Hij gaat die warme kleur compenseren met een koude, blauwe kleur. Geen probleem, maar dan moet je wel je witbalans wat aanpassen in de nabewerking zoals ik in bovenstaande foto’s laat zien.

Aflevering 1, opdracht 2: Reportagefoto van een onbezorgde vrije dag

Keuzes maken… De deelnemers kiezen een object en dan moet je aan de slag met iets. Vooraf is eigenlijk niet of bijna niet duidelijk wat de relatie is tussen de keuze en de uiteindelijke opdracht. Op reportage dus. En wat is het beste advies?

Bereid je voor op wat er gaat gebeuren (of kan gaan gebeuren). Klikken op het juiste moment én techniek is minder belangrijk dan creativiteit. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Techniek is natuurlijk altijd belangrijk, want een slechte techniek geeft een slechte foto. Dat zien we verderop.
Maar zoals Marieke al zei, probeer een paar seconden voor te lopen op de tijd. Wat gaat er ontstaan?

Dat vraagt een behoorlijke concentratie van je als deelnemer en daar zit nu ook echt het moeilijke in.

Wat viel weer op? Gewoon onscherpe foto’s… Dat is toch echt techniek… De foto van Sergio is onscherp. En ik denk dat dat mede door de verkeerde houding van Sergio komt. En de zonnekap staat ook verkeerd, jammer, want die zonnekap heeft echt een functie. Die houding verkeerd? Ja, Want die linkerhand onder de lens in plaats van om/over de lens zorgt dat je stabieler bent en dus sneller een scherpe foto maakt. Dit is overigens iets dat heel vaak misgaat, kijk maar eens bij jezelf hou jij je camera vasthoudt. Uiteindelijk kwam het goed voor Sergio, want een goede, scherpe, foto gemaakt.

De tekst gaat door onder de foto

De jurering was in mijn ogen correct bij deze opdracht. Maar ook een beetje voor de bühne, want er gaat niemand naar huis, zoals altijd bij de eerste aflevering. Op naar de tweede aflevering:

Aflevering 2, opdracht 1: Urban straatfoto met bewegingsonscherpte

Een persoon scherp, die bezig is met de telefoon terwijl de wereld om hem of haar heen draait.
Ik hou er van, beweging in de foto.

Laten we starten met de techniek. Nu kan de gastdocent wel zeggen dat dit geen technische opdracht is, maar dat is toch echt anders. Want deze opdracht kan je alleen maar uitvoeren met de juiste techniek. En ja, als dit je vak is, dan voelt het niet als techniek. Dan is het ‘gewoon’. Josien van Oosteveen is naar eigen zeggen maar 5% van de tijd bezig met het instellen van de camera en daarna ligt de focus op het creatieve. Maar voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft, is die techniek juist belangrijk, want zonder de juiste techniek maak je misschien wel iets creatiefs, maar ja, dan is het de opdracht weer niet….

In deze opdracht kan je twee kanten op. De camera stil en de objecten laten bewegen of de camera bewegen met het object mee). Over de panningtechniek schreef ik eerder dit artikel. Overigens heeft niemand de panning optie gebruikt, jammer, gemiste kans.

Een stilstaand object met een stilstaande camera. Welke sluitertijd is dan de juiste? En als je een lange sluitertijd gebruikt hoe hou je je camera dan stil? Om te zorgen dat er geen overbelichte foto komt moet je (zeker als er veel licht is) een extra grijsfilter gebruiken. Hier zie je dat Sergio duidelijk teveel licht naar binnen kreeg. En dat doet hem later in de jurering de das om.

Laat ik even starten met die sluitertijd.  Je wilt in deze techniek toch wel richting een sluitertijd die ligt rond de 1/15 of langzamer. Op een zonnige dag lukt dat je eigenlijk niet zonder grijsfilter, ook als je je diafragma op z’n kleinst hebt en de ISO op z’n laagst. Dat grijsfilter houdt dus wat (of veel) licht tegen. In dit geval wordt een schroeffilter gebruikt, dat heeft zeker niet mijn voorkeur, lees dit artikel over grijsfilters maar.

Je kan proberen om je camera vast te houden. Met een beetje geluk (en meer foto’s) heb je dan een scherpe foto. En ja, daarmee bedoel ik natuurlijk dat je je camera goed stil houdt. Of je gebruikt een statief. En ieder jaar gaat het weer mis met die statieven. Jongens en meisjes… Als je een statief gebruikt, gebruik die middenkolom dan niet, dat maakt je camera juist instabiel. Hoogte in je statief krijg je door het uitvouwen van de poten.

Even tussendoor: Ik zie dat veel van de deelnemers de zelfontspanner gebruiken. Ik zou dat niet doen, omdat je timing dan ook nog een ding is. En je moet al op zoveel zaken letten.

Het juryberaad. Hier leek er een soort van tweestrijd te ontstaan tussen Josien en William aan de ene kant en Cynthia aan de andere kant. Bij de boudoirshoot was dit weer zo. Tijdens dit juryberaad werd er toch over de techniek gesproken, de sluitertijd… Tja, die techniek hè, toch wel van belang.

Aflevering 2, opdracht 2: Boudoirfotografie

Sensuele foto’s in de boudoirshoot. Maar wel met het voorwerp dat de deelnemers gekozen hebben. Bij boudoir is het licht erg belangrijk. En natuurlijk de setting en zeker het model. Maar in dit geval moet je als deelnemer ook nog dat gekozen voorwerp in de foto zetten. Soms is dat een voordeel, maar net zo vaak weer niet.

Er wordt een 35mm lens geadviseerd. Tja, dat kan, maar het zou ook maar een ander brandpunt zijn. Bij de jurering werd dat ook wel duidelijk.

En het lijkt er op dat alle deelnemers best wel last hadden van het licht dat (te veel) naar binnen scheen door het raam. Het verschil tussen het licht dat naar binnen komt en de relatief donkere ruimte is te groot. Het verminderen van het binnenvallende raamlicht is een optie. Dus het gordijn meer dicht of het raam niet in beeld. Of meer licht in de kamer… En ik zag flitsers staan, dus er was een mogelijkheid om het licht meer in balans te brengen. Henry en Frans zijn de enige deelnemers die het extra licht hebben gebruikt.

Sowieso is het gebruik van kunstlicht (dus flitsers) een goede optie in zo’n setting. Een hotelkamer kan namelijk best wel snel donker zijn en dat kan dus weer een probleem opleveren met hoge ISO’s. Dit is nu juist het moment waar ik de informatie mis bij de foto’s.

Het licht gaf toch de doorslag in de jurering, de foto van Henry (met het extra licht) scoorde goed en ook de perfect belichte tegenlicht foto van Quinty scoorde als een malle, en terecht!

perfecte plaatje boudouor henry schut

Exit…

Maar het ook (een soort van ) wedstrijd, dus er moet iemand afvallen. En in deze aflevering ging helaas Annemarie van Gaal naar huis. Terecht? Ik vond het cijfer dat Annemarie kreeg voor haar bewegingsfoto erg laag, maar ja, daar was de jury dan ook erg over verdeeld.

De vraag is natuurlijk wie gaat er volgende week uit?

Apparatuur en accessoires uit het perfecte plaatje

Camera over die camera Meer informatie
Canon M50 mark 2 systeemcamera Een hele goede camera van Canon. Systeemcamera waar je echt mee aan de slag kan. 10 beelden per seconde en filmen met 4K kan gewoon. Meer informatie bij cameranu
Canon R6 mark 2 systeemcamera Misschien wel de beste van Canon op d it moment. Oogdetectie, 20 beelden per seconde en 4K filmen in slowmotion (120 fps) Meer informatie bij cameranu
Canon 90D spiegelreflexcamera Een spiegelreflex voor iemand die nog niet aan de systeemcamera wil. Ik denk de laatste spiegelreflex van Canon, maar wel een hele goede. Meer informatie bij cameranu

Accessoires uit het perfecte plaatje

Accessoires over die accessoires Meer informatie
Peakdesign draagriem Oh, deze is superfijn, ik heb hem ook. Echt, als je een goede vervanging voor de standaard draagriem wilt (en dat wil je), dan is dit de ultieme vervanging. Meer informatie bij cameranu
WANDRD PRVKE rugtas Gave tas hoor, kan veel in en is ook mooi, deze WANDRD PRVKE tas. En in verschillende kleuren. Maar echt geen idee hoe je dit uitspreekt…. Meer informatie bij cameranu
3-Legged Thing statief Het statief dat ze gebruiken, vaak onhandig in de serie, maar dat ligt zeker niet aan dit goede statief, want dat is een topper. Meer informatie bij cameranu

Zelf het Perfecte Plaatje maken?

Dat kan. Ik ben van mening dat iedereen een mooiere foto kan maken. Dat bewijs ik al sinds 2007. Sinds die tijd verzorg ik namelijk fotocursussen en workshops. En ik doe dat op mijn eigen manier.  En mijn manier is simpel uitgelegd met humor. En mensen waarderen dat. HeelHollandFotografeert krijgt maar liefst 4,8 van de 5 sterren bij Trustpilot.

Herinneringen worden mooier met mooie foto’s. Maak je herinneringen dus mooier!

Wil je nu alles weten over de techniek van de fotografie. Dat kan met mijn geweldige complete online fotocursus. Daar vertel ik je overigens niet alleen over de techniek, maar ok over hoe je een betere foto maakt door een goede compositie en hoe je leert kijken.

ken je de techniek al? Dan weet je inmiddels dat fotografie niet alleen techniek is. Je moet het doen, doen en doen. Maar dat is niet altijd makkelijk. Mensen blijven te vaak hangen in hun fotografie. Daarom is de Foto7weekse een geweldige manier om lekker bezig te blijven met je fotografie. Kom uit je comfortzone en maak geweldige foto’s. Ik help je met opdrachten en feedback op je foto’s.