“Ik ben mijn monniken kwijt”
Als je de verkeerde keuze maakt bij het selecteren, dan is dat jammer. Maar bij het Perfecte Plaatje kan dat zomaar betekenen dat je vroegtijdig naar huis gaat. Alle deelnemers weten dit nu en moeten dus extra geconcentreerd aan de slag.
Deze aflevering is een aflevering van contrasten. Want de deelnemers moeten vroeg, erg vroeg, het bed uit voor de eerste opdracht, het ochtendritueel van de boeddhistische monniken. Daarna een opdracht die laat in de avond en nacht plaats gaat vinden. “One Night in Bangkok”. En het contrast zit niet alleen in de tijden. Maar ook in de sfeer. Van rustig en sereen naar wild en obsceen.
Opdracht 1, Het ochtendritueel van de monniken
Een bijzondere opdracht, deze eerste opdracht. Want de deelnemers gaan vroeg aan de slag om het ochtendritueel van de monniken vast te leggen. Dus om 5uur of om 6 uur aan de slag. En daarvoor nog even wakker worden, ontbijten, dus je snapt, vroeg vroeg vroeg.
En je ziet, zeker bij Kaj en Susan die als eerste moeten, dat er licht is, maar wel heel erg weinig licht. De 50mm lens die veel deelnemers gebruiken is dan een super fijne lens. Ik ben sowieso fan van de 50mm lens en waarom lees je in dit artikel. Een documentaire foto is zoeken, wat geeft de sfeer weer van dat wat je aan het fotograferen bent. En je ‘modellen’ houden geen rekening met jou als fotograaf.
Nu is het zo dat als je documentair gaat fotograferen het handig is als je rekening houdt met onder andere je kleding. Je wilt niet opvallen. Ik hoor vaak dat mensen graag hun camera zo stil mogelijk willen hebben, maar in de praktijk maakt dat niet zo heel veel uit. Die camera valt echt niet op als je het goed doet. Wel als je rond rent in een fluoriserende oranje jas. Dus het devies is langzaam bewegen en gedempte kleding aan, dan val je bijna niet op, zelfs niet met een grote camera. Maar ja, een cameraploeg die om je heel draait, dat is wel een handicap.
TECHNIEK: Een 50mm lens met een maximaal diafragma van f/1,8 is een fijne lens, dat schreef ik hierboven al. Maar wat is nu werkelijk het verschil met een zoomlens? Stel, je hebt de keuze tussen een zoomlens met een maximaal diafragma van f/4,0 en die 50mm f/1,8.
Het verschil in licht tussen f/4 en f/1,8 is maar liefst een factor 5!. Dat houdt is dat je met die 50mm 5x zoveel licht ‘vangt’. Die overvloed aan licht compenseer je natuurlijk, anders heb je een overbelichte foto. En die compenseer je dan door een kortere sluitertijd te krijgen of een lagere ISO. Als je met je zoomlens en f/4,0 een sluitertijd hebt van 1/8 seconde, dan heb je waarschijnlijk een bewogen foto. Met een diafragma van f/1,8 is die sluitertijd ineens 1/40. Dus waarschijnlijk geen bewogen foto. En in dit programma kan dat zeker het verschil betekenen tussen verdergaan of naar huis gaan.
NOG MEER TECHNIEK: Ik zie dat er toch vaak gefotografeerd wordt waarbij de fotografen het schermpje op de achterkant van de camera gebruiken. Ik snap het hoor, het is verleidelijk. Maar daar zit een gigantisch nadeel aan. Door dat schermpje te gebruiken is je camera een stuk instabieler. De camera beweegt sneller en makkelijker als je je armen uitgestrekt hebt. Dat is gigantisch veel meer dan als je de camera met de zoeker tegen je oog hebt. Veel stabieler dus om door de zoeker te kijken en daardoor veel sneller een scherpe foto. En scherpe foto’s, dat weten we inmiddels, is het verschil tussen blijven en gaan.
De jurering: Ik heb het al geschreven. Verkeerde keuzes kunnen je verblijf maken of breken. We zien dat de zwart-wit keuze, bij dit onderwerp, een op z’n minst gezegd ongelukkige keuze is. Hieronder bij de foto van Kaj zie je dat verschil heel goed. En eigenlijk had hij dus een veel betere foto.
Tekst gaat door onder de afbeelding
Opdracht 2, One Night in Bangkok
De meest toeristische plaats van Bangkok, Khao San Road. Dat is de plaats van de volgende fotoshoot en opdracht. Een hysterische foto met het gekozen onderwerp. Maar de deelnemers moeten in duo’s aan de slag, eindelijk weer eens. Elkaar portretteren is natuurljk een risico, want je bent niet alleen collega’s, maar ook concurrenten.
Een plan maken is heel erg belangrijk. Want dat plan geeft je houvast. Maar bij de tips komt ook een tip voorbij die eerdere is gegeven in Het Perfecte Plaatje en waar ik het absoluut niet mee eens ben. “Techniek is van ondergeschikt belang”. Dat is nu typisch een advies van iemand die hele dagen met fotografie bezig is. Waar de techniek een tweede of zelfs eerste natuur is geworden. Die persoon hoeft er niet meer over na te denken, want het gaat vanzelf. Maar de meeste amateurfotografen zijn echt niet op dat technische niveau. En als je dan denkt dat je de techniek wel kan vergeten, dan kan het zomaar eens gebeuren dat je echt de techniek helemaal verkeerd gebruikt. Als dat dan zorgt dat je er uit vliegt, succes!
Een plan dus, niet zo makkelijk in een drukke toeristische straat als deze.
Fresia gaat technisch aan de slag, goed bezig! Zij gebruikt flits met een langere sluitertijd. Ook wel shutterdrag genoemd. Je gebruikt dan een relatief lange sluitertijd (bijvoorbeeld 1/4 seconde) in combinatie met de flits. De flits zelf geeft heel veel licht in een extreem korte tijd (denk 1/8000). Die flits zit aan het begin van de sluitertijd. De rest van de sluitertijd kan je dus je camera bewegen (drag).
Zo bevries je met de flits je model, maar de resterende tijd geeft je gevoel van beweging. Heel goed te zien in die foto’s van Fresia. Dat wordt dus ook beloond met een tweede plaats.
De tekst gaat door onder de foto
Winnaars en verliezers
Het wordt spannend in deze finale. April of Kaj. Als ik naar de foto’s kijk, dan denk ik dat de foto van Kaj de betere is dan die van April. Maar beiden zijn in mijn ogen wel een ruime voldoende. De jury is het daar ook mee eens. April heeft het laagste gemiddelde, maar kan met opgeheven hoofd naar huis. Kaj gaat weer door het oog van de naald. Hij zal echt aan de bak moeten de volgende aflevering, anders vrees ik voor zijn verblijf.
We zakken de volgende aflevering af naar het zuiden van Thailand, zon, zee stranden. De opdrachten die dan voorbij komen zijn architectuur en een fashionshoot met zijde. We zijn weer benieuwd.
Wat vond jij van de foto’s deze aflevering? Wat zou jij anders doen?
Apparatuur en accessoires uit het perfecte plaatje
Camera | over die camera/lens | Meer informatie |
---|---|---|
Canon M50 mark 2 systeemcamera | Een hele goede camera van Canon. Systeemcamera waar je echt mee aan de slag kan. 10 beelden per seconde en filmen met 4K kan gewoon. | Meer informatie bij cameranu |
Canon R6 mark 2 systeemcamera | Misschien wel de beste van Canon op d it moment. Oogdetectie, 20 beelden per seconde en 4K filmen in slowmotion (120 fps) | Meer informatie bij cameranu |
Canon 90D spiegelreflexcamera | Een spiegelreflex voor iemand die nog niet aan de systeemcamera wil. Ik denk de laatste spiegelreflex van Canon, maar wel een hele goede. | Meer informatie bij cameranu |
Canon RF 50mm f/1,8 STM | Een geweldige lens die erg lichtsterk is | Meer informatie bij cameranu |
Canon RF 24-105mm f/4.0L IS USM | Mooie allround lens met een fijn bereik | Meer informatie bij cameranu |
Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM | De standaard 24-70 met een groot f/2,8 diafragma, de lens voor professionals | Meer informatie bij cameranu |
Canon RF 70-200mm f/2.8L IS USM | De standaard 70-200 met een groot f/2,8 diafragma, de lens voor professionals | Meer informatie bij cameranu |
Godox V1 flitser | Een geweldige flitser voor een nette prijs voor verschillende merken | Meer informatie bij cameranu |
Accessoires uit het perfecte plaatje
Accessoires | over die accessoires | Meer informatie |
---|---|---|
Peakdesign draagriem | Oh, deze is superfijn, ik heb hem ook. Echt, als je een goede vervanging voor de standaard draagriem wilt (en dat wil je), dan is dit de ultieme vervanging. | Meer informatie bij cameranu |
WANDRD PRVKE rugtas | Gave tas hoor, kan veel in en is ook mooi, deze WANDRD PRVKE tas. En in verschillende kleuren. Maar echt geen idee hoe je dit uitspreekt…. | Meer informatie bij cameranu |
3-Legged Thing statief | Het statief dat ze gebruiken, vaak onhandig in de serie, maar dat ligt zeker niet aan dit goede statief, want dat is een topper. | Meer informatie bij cameranu |
Zelf het Perfecte Plaatje maken?
Dat kan. Ik ben van mening dat iedereen een mooiere foto kan maken. Dat bewijs ik al sinds 2007. Sinds die tijd verzorg ik namelijk fotocursussen en workshops. En ik doe dat op mijn eigen manier. En mijn manier is simpel uitgelegd met humor. En mensen waarderen dat. HeelHollandFotografeert krijgt maar liefst 4,8 van de 5 sterren bij Trustpilot.
Herinneringen worden mooier met mooie foto’s. Maak je herinneringen dus mooier!
Wil je nu alles weten over de techniek van de fotografie. Dat kan met mijn geweldige complete online fotocursus. Daar vertel ik je overigens niet alleen over de techniek, maar ok over hoe je een betere foto maakt door een goede compositie en hoe je leert kijken.
ken je de techniek al? Dan weet je inmiddels dat fotografie niet alleen techniek is. Je moet het doen, doen en doen. Maar dat is niet altijd makkelijk. Mensen blijven te vaak hangen in hun fotografie. Daarom is de Foto7weekse een geweldige manier om lekker bezig te blijven met je fotografie. Kom uit je comfortzone en maak geweldige foto’s. Ik help je met opdrachten en feedback op je foto’s.
Geef een reactie