Horror in Het Perfecte Plaatje

de horror shoot van Bibi met StefanoHePePla, we naderen de finale…

Het perfecte plaatje begon met 4 deelnemers en je weet dat er altijd iemand naar huis gaat. Maar wie? En waarom?

Wederom twee opdrachten. En ik ga het deze keer niet over de eerste opdracht hebben (de dieren in de stad). Want, wat kan je er over zeggen? Behalve dan dat eigenlijk alleen Bibi het verhaal goed op de foto kreeg…

Dus, opdracht twee, die moest het doen.. Wat viel mij weer op?

Laat ik beginnen met de keuze van de modellen. Ik vind het elkaar fotograferen in een dergelijk stadium van de ‘wedstrijd’ gewoon niet zo’n goed idee. Ik had hier liever een model gezien. Maar goed, het is wat het is. Misschien wel een extra ingebouwde moeilijkheid.

De horrorshoot had veel te maken met Fine Art en daarvoor heb ik natuurlijk Kaat Stieber als serieuze professional ter beschikking.

Kennen jullie Kaat? Kaat is denk ik wel de beste Fine Art fotograaf van Nederland (en omgeving). Ze heeft niet voor niets de grote Paul gewonnen én krijgt gedurende het jaar continu awards en publicaties. Kaat verzorgt voor HeelHollandFotografeert de perfecte Masterclass Fine Art en een fijne online Photoshop cursus waarin ze laat zien hoe je Photoshop gebruikt om mega te manipuleren.

Dus Kaat en ik hebben heerlijk tijdens HePePla geappt.

Want hoe krijg je nu een goede foto? In dit geval een horror-foto?

Het start met een verhaal, alles start altijd met een goed verhaal. En niet zozeer om te vertellen, maar wel om je foto inhoud, gevoel, te geven. En dat kan door een schets, een moodboard of in ieder geval het verhaal in je hoofd. Want het geeft je foto ‘smoel’, het maakt het beeld dat je later maakt gewoon sterker. Met een verhaal stuur je ook de styling en in dit geval de make-up beter aan. Bij Jannie zag je die struggle. Te weinig verhaal en daardoor moeite met de styling.

Dan over de techniek. Ik ga er wel van uit dat de deelnemers met het licht geholpen worden, dat is immers een vak apart en ik geloof niet dat ze studioflitsers mee naar huis krijgen (wel een mooie doos met camera’s en lenzen, ook geen straf….)

Ze gebruikten allemaal 1 lamp. En dat geeft een mooi dramatisch beeld. En drama dat past natuurlijk goed bij deze opdracht. Eén licht geeft, als je het goed gebruikt tenminste, mooie schaduwen. Hoe diep die schaduwen zijn, dat regel je redelijk zelf door het formaat van het licht (dat leg ik allemaal in de flitscursus uit). Dus het licht was zeker een welkome toevoeging.

En Stefano maakte (of wilde in ieder geval) extra gebruik maken van dat licht. Door de lamp omhoog te schijnen krijg je sowieso al een dramatisch eng effect (Zet maar eens een zaklamp tegen je kin, eng!). En het idee was verder om een gigantische schaduw te krijgen waarbij de demon die Bibi uit moest beelden ‘larger Than life’ zou worden. Dat viel toch een beetje weg, had een beetje te maken met de donkere plekken in de achtergrond en voor dat effect zou hij nog ‘harder’ licht nodig hebben gehad.

Maar jongens, wat kan die Stefano creepy overkomen op een foto, hij hoefde er niet zoveel moeite voor te doen :)

tekst gaat door onder de foto

de horror shoot van Bibi met Stefano

Maar er was meer. En ik vraag me af of jullie dat allemaal gezien hebben. Want het gaat wel eens snel.

De flitser die gebruikt werd was een studioflitser en gaf ‘gewoon’ wit licht. Toch is op de uiteindelijke foto’s dat witte, neutrale licht niet te zien. En het kan dus niet anders dat dit aangebracht is. En aangezien ze Lightroom gebruiken voor de nabewerking hebben ze dat (redelijk) makkelijk gedaan in dat programma.

Wat zal ik er van zeggen? Ik ben er fan van. Ik ben namelijk van mening dat deze manier van bewerken te weinig gebruikt wordt. Als je naar speelfilms (en series) kijkt zie je dat de makers continu gebruik maken van gekleurd licht. En of je dat nu doet tijdens het fotograferen (wat ik ook in de online flitscursus laat zien). Of dat je dit doet in de nabewerking zoals in dit geval. Het geeft een mooi ‘filmisch’ gevoel aan je foto (daar heb je dat gevoel weer). Dus, mijn tip is om gewoon eens de nabewerking in te duiken én te kijken of je ook wat foto’s hebt die je op een dergelijke manier kan bewerken.

Hoe dan? Daar heb ik dit artikel over met video waarin ik het uitgebreid uitleg.

 

De winnaar van HePePla deze aflevering? Bibi, terecht denk ik (maar ze had wel en geweldig model!). En Bert er uit. Jammer, maar gelukkig is Stefano er nog. Dat wordt een leuke en spannende halve finale volgende week.