Toen ik mijn eerste fotocursus volgde was het een no-go om te flitsen. Nog steeds weet ik niet waarom, ik denk dat de docent zelf niet zo heel goed met de flitser overweg kon. Later ben ik gaan experimenteren met flitslicht en nadat ik mijn eerste externe flitser had gekocht vond ook ik het maar geneuzel, dat flitsen. Want als je in een donkere omgeving bent en je de flitser op je camera zet en dan denkt dat je ineens veel betere flitsfoto’s krijgt, dan kom je bedrogen uit.

Toch wilde ik het daar niet bij laten zitten en ben op zoek gegaan naar hoe het dan wel moet. En door veel experimenteren kwam ik er achter dat het eigenlijk heel simpel is om goed te flitsen. Lees verder om één van die trucs te leren:
Wat is nu slecht:

flitser rechtstreeks 1/60 seconde

flitser rechtstreeks 1/60 seconde

Om te beginnen is het even goed om te definiëren wat een slechte geflitste foto nu is. Waarschijnlijk weet je dat zelf al, maar ik beschrijf het even voor je. Bij een slecht geflitste foto heb je een onderwerp dat veel licht op zijn of haar gezicht heeft gekregen, en er daardoor uitziet als een hertje in je koplampen. In de winter heeft zo iemand ook nog eens een extra bleek koppie gekregen door het harde witte flitslicht. En achter je model is op de muur een grote slagschaduw te zien. In het beste geval kan je dit soort fotografie gebruiken als een politiefoto van een verdachte. In bijgaand voorbeeld heb ik Maaike in de huiskamer gezet, je ziet dus geen slagschaduw omdat er geen muur direct achter haar zit, maar je ziet wel een donker gat achter haar.

De realiteit:
Helaas is dit de foto die je krijgt als je de externe flitser op je camera monteert en een foto maakt zonder dat je weet hoe het verder kan. En ondanks dat er in de handleiding wel wat staat over de verschillende manieren van flitsen, staat er niet vermeld welk effect je krijgt.

Een betere foto:

Het geheim zit in je sluitertijd. Bij het gebruik van de standaard sluitertijd (vaak 1/60) is het zo dat bijna al het licht afkomstig is van je flitser. En aangezien dat licht hard, frontaal en wit is, krijg je een foto met hard, frontaal en wit licht. Het voordeel is wel dat je een onbewogen foto hebt. Als je nu niet zou flitsen, dan heb je het probleem dat je een veel te lange sluitertijd gaat krijgen, waardoor je bijna zeker een bewogen foto hebt. Je krijgt dan echter wel het mooie sfeerlicht op de foto.
Allebei deze opties zijn dus eigenlijk verre van ideaal. Maar als je nu zou kunnen zorgen dat je de voordelen van deze beide opties kan gebruiken, terwijl je de nadelen eigenlijk niet meer hebt? Dat zou toch ideaal zijn?
En dat kan. En ook nog eens heel simpel. Monteer je flitser op je camera en zet de camera op de sluitertijdvoorkeuzestand (S of Tv) Neem een lange sluitertijd van rond de 1/10 of 1/15 seconde. Iso mag je op 800 (of zelfs 1600) zetten. Maak de foto en zie het resultaat!

flitser rechtstreeks, sluitertijd 1/10

flitser rechtstreeks, sluitertijd 1/10

Lange sluitertijd bewogen foto?
Het korte antwoord is NEE.

Het lange antwoord is wat complexer, maar als je dit snapt, dan gaat er een wereld voor je open. De flits zelf gebeurt in een hele korte periode, en er is ook nog eens heel veel licht in die korte periode. Omdat dit in zo’n korte tijdsspanne gebeurt ‘bevries’ je de actie. De rest van de sluitertijd geef je de camera de kans om het sfeerlicht van de omgeving op te pakken. Eigenlijk combineer je dus in 1 opname, twee foto’s. Eentje met een ontzettend korte sluitertijd (rond de 1/5000) en heel veel licht en eentje met een lange sluitertijd met wat minder licht. In dit voorbeeld zie je het gelige sfeerlicht in de huiskamer ineens wel goed, waardoor Maaike meer loskomt van de omgeving. Als jij of je onderwerp beweegt gedurende die ‘lange’ sluitertijd dan zal dit maar een heel klein beetje te zien zijn, omdat je met die andere extreem korte sluitertijd met heel veel licht de boel al bevroren hebt. Overigens kan je juist met het bewegen tijdens een dergelijke foto ook nog eens een apart effect bereiken.

Met een externe flitser

Als je de beschikking hebt over een externe flitser, dan kan je ook nog het plafond gebruiken om een groter oppervlak van licht te creëren en op die manier zachter licht te krijgen. Je richt je flitser in dat geval omhoog en het licht wordt dan via het (witte) plafond terug gekaatst naar je onderwerp. Hoe groter je lichtbron is, hoe zachter het licht zal worden. In dit geval wordt een groot deel van het plafond de lichtbron en komt het licht als een ‘douche’ van licht naar beneden.

Met deze tip zal je voortaan ook ‘s avonds goede flitsfoto’s kunnen maken.

Workshop en online cursus:
Ik organiseer een workshop goed leren flitsen in één dag. Daar leer ik je nog een berg andere tips hoe je de flitser goed kunt gebruiken. Aan het einde van deze dag kan je niet alleen goed flitsen, maar je weet hoe je de flitser zo in kan zetten dat het op normaal beschikbaar licht lijkt. Als je interesse hebt in een dergelijke dag vol met doe-tips, schrijf je dan nu in!

Of je kiest voor de geweldige Online flitscursus. De inhoud van die online cursus is identiek aan de workshop. Met het verschil dat je de lessen keer op keer kan bekijken. Een cursus boordevol voorbeelden en opdrachten. Je leert flitsen met de reportageflitser (opzetflitser) en je leert het licht beheersen. Daarnaast ga je aan de slag met de flitser van de camera af (strobist stijl). Voorbeelden van wat je in deze cursus leert:

FOTOKAARTEN & SITUATIEKAARTEN

een minicursus in je fototas

Speciaal voor fotografen heb ik kleine geheugensteuntjes gemaakt. 10 FotoKaarten die je helpen met het instellen van je camera. Welke stand kies je wanneer, Hoe krijg je de beste scherpte-diepte, welke meetmethode is de beste op welk moment, hoe stel je je camera in? En nog veel meer!

Meer informatie over de Fotokaarten

Wil je meer? Dat kan!

De 28 Situatiekaarten nemen je mee in bijna alle mogelijke fotografische situaties. Niet langer meer twijfelen over welke lens je nodig hebt. Wat de instellingen zijn en hoe je iets in beeld zet. Afgedrukt en thuisgestuurd op duurzaam en dik papier.
Stop ze in je fototas en maak altijd het perfecte plaatje.

Meer informatie over de Situatiekaarten

Geen model ter beschikking:
Heb je even geen model bij de hand en wil je dit toch uitproberen? Gebruik dan je linkerhand, die heb je tenslotte altijd bij je.
Zorg dat je in een redelijk donkere omgeving zit, maar wel eentje met omgevingslichten. Een normaal verlichte huiskamer in de avond is prima Zet je lens op een zoomstand van ongeveer 50 mm, ISO 400. Zet je camera op de P-stand. De sluitertijd zal nu waarschijnlijk 1/60 bedragen. Maak een foto van je linkerhand. Zet nu de camera op de sluitertijd van 1/10 seconde en maak nogmaals een foto van je hand. Ervaar het verschil!

Beter leren fotograferen
Wil je beter leren fotograferen? Eindelijk eens de foto maken die je wilt en de camera niet meer op de automaat gebruiken? Ik heb een geweldige online cursus voor je gemaakt. Een Online fotocursus met 21 ebooks met honderden voorbeeldfoto’s en ruim 5 uur aan duidelijke instructievideo’s. Op deze pagina staat je alle informatie over deze online cursus. Nadat je ingeschreven bent kan je direct beginnen én deze cursus volgen in je eigen tijd en eigen tempo en op je computer, tablet of mobiel.

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe artikelen over fotografie? Schrijf je dan in via het formulier hieronder of via deze pagina op de website. Denk je dat je vrienden ook wat aan dit artikel hebben? Help mij dan om dit artikel te delen met de knoppen hieronder. Je kan dit bericht op Facebook, Google-Plus of LinkedIn publiceren. Of je Twittert er over en je kan het zelfs naar iemand mailen. Alvast bedankt! Wil je me steunen bij het onderhouden van deze website en deze artikelen? Dat kan door fotospullen aan te schaffen bij Cameranu.nl. Als je dat doet via deze link kost jou dat niets meer en krijg ik een kleine commissie.
Fotocursussen, workshops en (gratis) fotografieprojecten vind je op www.heelhollandfotografeert.nl

Reacties

Reageer